در حالی که رسانه های غربی خبر دادند که مقامات غربی مدعی شدند که چین تولید و آزمایش پهپادهای انتحاری را برای استفاده روسیه در جنگ اوکراین آغاز کرده است، چین این ادعا را سریع رد کرد.

چین تولید پهپادهای انتحاری برای روسیه را آغاز کرده است/ واکنش چین به یک ادعا

به گزارش قدس آنلاین، چندی پیش روسیه اعلام کرد: برخلاف اوکراین که به کمک‌ های تسلیحاتی متحدان خود وابسته است، در جنگ از تولیدات صنایع نظامی داخلی استفاده می‌ کند، اما در مقابل بلومبرگ گزارش داد: عرضه پهپاد به روسیه نشان‌ دهنده تعمیق حمایت پکن از مسکو به رغم هشدارهای مکرر آمریکا و متحدان آن خواهد بود. «شی جین‌پینگ» قصد داشته است به‌رغم این که مقامات غربی می‌ گویند کشورش قطعات و دیگر کمک‌ ها را به ارتش روسیه ارائه کرده است، چین را در جنگ اوکراین بی‌ طرف جلوه بدهد.

در عین حال، مقامات آمریکایی گفته‌ اند که چین فعلا عرضه مستقیم تسلیحات و مهمات به روسیه را متوقف کرده است، امری که در صورت اجرا باعث گسترش بی‌ سابقه تنش‌ ها خواهد شد و احتمالا اقداماتی سختگیرانه‌ تر، مانند تحریم‌ ها را علیه چین، دومین اقتصاد بزرگ دنیا به دنبال خواهد داشت.

البته رسانه های غربی خبر دادند که مقامات غربی مدعی شدند که چین تولید و آزمایش پهپادهای انتحاری را برای استفاده روسیه در جنگ اوکراین آغاز کرده است ولی بازهم چین این ادعا را سریع رد کرد. آن طور که «لی پنگیو» سخنگوی سفارت چین در آمریکا در بیانیه‌ ای در این باره گفته است که چین تسلیحاتی در اختیار طرفین جنگ اوکراین قرار نمی‌ دهد و سرسختانه در حال کنترل کالاهای دارای قابلیت استفاده ۲ منظوره است.

او افزود: در زمینه بحران اوکراین، کاملا برای جامعه بین‌ المللی مشخص است که چه کسی خواستار گفتمان است و برای صلح تلاش می‌ کند و چه کسی در حال دمیدن بر این آتش و ایجاد تقابل است. ما از کشورهای مرتبط می‌ خواهیم که فورا از دمیدن بر آتش این جنگ و ایجاد تقابل دست بکشند.

دعوای میان کشورهای غربی و چین در حالی بر سر تجهیزات نظامی در جنگ اوکراین و روسیه همچنان ادامه دارد که چندی پیش «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اتهام‌ زنی‌ های غربی‌ ها درباره اینکه چین نیز به روسیه تسلیحات می‌ دهد، گفت این اتحادیه سند و مدرکی از اینکه چین تسلیحات به روسیه می‌ فرستد، در اختیار ندارد.

پیش از این پکن به واشنگتن هشدار داده بود که با رو آوردن به فرافکنی درباره اینکه چه کسی جنگ اوکراین را تشدید می‌ کند، باعث حل و فصل بحران فعلی نخواهد شد.

«وانگ ونبین»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین اتهام‌ زنی‌ های غرب به کشورش درباره اینکه به روسیه تسلیحات می‌ فرستد، مردود دانسته و گفت: «چین همواره صادرات محصولات نظامی را به شیوه‌ ای مسئولان و محتاطانه مدیریت کرده و به شکل سفت و سختی صادرات اقلام دارای کاربری دوگانه را کنترل می‌ کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.